Branding

branding

het bureau dat
bedrijven soms letterlijk
naar een next level brengt

Inmiddels hebben de meeste ondernemingen wel door dat ze hun onderneming moeten zien als een Merk. En dus moet er aan branding gedaan worden. Ja, en dan wordt het al snel allemaal wat vaag. Wat je bij het bouwen van een merk eigenlijk doet is jouw merk een plekje geven in het hart van de consument. En denk nou niet dat dit bij BtoB alleen maar op rationele feiten en productinformatie gebaseerd is want door de juiste branding voelt een softwarepakket toch bijvoorbeeld betrouwbaarder en gebruiksvriendelijker aan dan dat van de concurrent. Vaak is er eigenlijk geen groot product onderscheid te benoemen tussen jouw producten en die van de concurrent, overall ‘doen’ ze hetzelfde. Ondanks dat we daar erg ons best voor doen. Dus zorgen we dat het product of dienst in het brein van je publiek terechtkomt en ook blijft hangen.

Hier zijn drie stappen voor nodig:

jouw merk een plekje geven in het hart van de consument

1

creëer een unieke kernbelofte

Deze moet aansluiten bij de behoefte van je publiek. Denk hierbij bijvoorbeeld aan beloftes als veiligheid, continuïteit of onafhankelijkheid. Deze kernbelofte is dus nooit gebaseerd op oppervlakkige productvoordelen maar raakt je publiek in het hart of in elk geval in hun behoefte.

2

maak een associatie

Als je wilt dat jouw kernbelofte in het brein van je publiek gaat zitten, moet je associatie leggen met concepten of ideeën waarin mensen zich herkennen of thuisvoelen. Een bekend voorbeeld hiervan is de ‘Think different’-campagne van Apple. Hierbij werd het merk Apple gekoppeld aan mensen zoals Einstein, Picasso en Nelson Mandela alleen vanwege hun andere manier van denken. En dit sprak mensen aan.

3

geef het vorm en houd het vol

Als laatste stap moet alles de juiste vormgeving krijgen. Een geheel van kleuren, vormen, beelden en typografie die samensmelten tot een mooi geheel en dat jouw merk versterkt tot een uniek product. En als dit alles compleet is houd dan vol. Want volhardend is essentieel. De impact kan veel groter zijn dan je denkt en snel en adhoc zaken veranderen aan je merk kan schadelijk zijn.

klaar voor actie?

Deze 3 stappen gedaan? Dan ben je nu klaar om het in alle vormen van content of in een campagne te gaan verwerken. En je zult zien dat het hierdoor ook veel makkelijker wordt. Een lastige taak? Misschien, maar wel een leuk proces om te doorlopen en natuurlijk doen wij dat graag samen. Want jij verdient het om uniek te zijn. Nog sterker, je zult wel moeten om zichtbaar te zijn. Kijk en Huiver creëert samen met jou een Merk waarmee je verder komt. Veel verder.

Bel Bert de Winter voor meer informatie. Langskomen vinden we ook gezellig. Dan praten we verder en kun je alvast kennismaken met onze Muur. Niet om te klagen maar om van alles op te prikken. En te associëren. En te brainstormen. Leuk toch?

     Bert de Winter
0184 425 509