Arbeidsmarktcommunicatie

Kun je je 2007 nog voor de geest halen? Of ergens rond die periode dan. Misschien weet je nog dat we toen ook te maken hadden met een flinke krapte op de arbeidsmarkt. Je zocht je suf naar goede mensen. Ze waren er misschien wel of ook weer niet. En als ze er waren, kon je ze niet vinden. Of wisten ze jou niet te vinden. Afijn, het was een hoop gedoe…

Nu zitten we weer met hetzelfde probleem. Maar dan een beetje anders. Want mensen zoeken anders. En veel meer gericht. Ze zoeken geen baan. Ze zoeken jou! Oftewel: een mooi bedrijf. Waar ze hun talent en kennis ten volle kunnen benutten. Waar ze iets kunnen leren, zich verder kunnen ontwikkelen en meer ervaring op kunnen doen.

Alleen, die betreffende, gemotiveerde medewerker moet jou wel zien te vinden. Het is niet weer ‘wij zoeken jou’, maar ‘zoek jij ons?’ en daar komen wij om de hoek kijken. Want jouw bedrijf is een Merk. En niet alleen voor je klanten maar ook voor dat talent die je wilt binnen halen. En dat noemen we tegenwoordig Employer Branding. Ons vak.

ze zoeken geen baan, ze zoeken jou!

employer branding

Als het goed is ben je al jaren bezig met het zorgvuldig opbouwen van het imago van je onderneming. Je merk dus. Maar als je structureel op zoek bent naar toptalenten, of dat nu servicemonteurs of programmeurs zijn, dan zul je nog een tweede imago moeten opbouwen: het imago van een zeer interessante werkgever. Even een paar regeltjes bij het ontwikkelen van zo’n employer brand; het mag nooit schuren met je company brand al was het alleen maar omdat het elkaar anders niet kan versterken. En ook heel belangrijk: blijf eerlijk. Wees zoveel mogelijk uniek maar doe de waarheid geen geweld aan.

echt uniek zijn

Dat zijn dus maar heel weinig bedrijven. En dat is ook niet erg want dat wil niet zeggen dat je geen interessante werkgever kunt zijn. Je moet alleen de onderscheidende onderdelen uit jouw aanbod voor een werkzoekende zo onderscheidend mogelijk presenteren. En dan is een filmpje waarin iemand heel serieus vertelt wat jullie te bieden hebben al lang niet meer voldoende.

wat levert het op

Want ja, daar gaat het uiteindelijk om. Naast dat toptalent dat je dan binnenhaalt zijn er nog een paar mooie voordelen. Die ene euro die je namelijk aan arbeidsmarktcommunicatie uitgeeft, levert twee keer zoveel op. Want het helpt je ook om je imago bij je klanten te versterken. En het levert een betere match op in je zoektocht naar dat toptalent; continuïteit en kwaliteit van je bedrijf is hiermee een stuk zekerder. En vergeet niet dat 70% van werkend NL latent zoekend is. Dus ook 70% van je eigen mensen! Structureel werken aan je Employer Branding zorgt ervoor dat je eigen mensen ambassadeurs van je bedrijf worden. En dat is allemaal mooi meegenomen.

Inmiddels moet je staan te trappelen om er meer over te weten dus bel even met Bert de Winter. Een kop thee is all it takes want koffie lust hij niet…

     Bert de Winter
0184 425 509